Søg i denne blog

fredag den 19. november 2010

Praktikprojekt

Så er der ved at være tryk på her til sidst for at få gjort de sidste opgaver færdige inden de afsluttende eksamener fra den 13. til den 17. december og hjemrejse den 18. december.


Jeg er halvvejs i mit praktikprojekt om ”food insecurity” Det er lidt svært at oversætte direkte til dansk, men defineres som en begrænset eller usikker mulighed for at opnå eller forbruge en passende kvalitet eller kvantitet af mad. Det måles i forskellige grader fra meget høj, høj, marginal til ikke eksisterende. Det er for mig som dansker svært at forholde mig til, da vi jo stort set ikke kender til det i vores samfund på nær en lille gruppe meget udsatte, som er faldet igennem det sociale system.

Ifølge en undersøgelse, der er lavet her på universitet i 2008, oplever 21% af de studerende food insecurity, hvilket for mig er et alarmerende højt tal. Den praktiske del af mit projekt består i at hjælpe med servering af gratis frokost en gang om ugen for studerende. Der kommer ca. 200 hver gang og en af medarbejderne fortalte mig at hun ofte så nogen gå 3 gange, fordi de var så sultne. Der bliver også udleveret brød, som er tæt på udløbsdato fra forskellige supermarkeder.

Fra den ene yderlighed til den anden; så var jeg jo som tidligere nævnt blevet inviteret til en slags fokus gruppe interview middag arrangeret af universitet med henblik på at få de studerendes erfaringer og oplevelser i hverdagen. Der blev serveret en meget lækker buffet med alle mulige delikatesser, så her var der bestemt ingen ”food insecurity”. Jeg kom til at sidde til bords med vicekansleren, så jeg var da lidt nervøs for at sige noget dumt, men han var rigtig sød og meget interesseret i hvad jeg fortalte om undervisningen og det multikulturelle miljø på skolen.




Billede fra studenter frokosten. De fleste af dem kommer til at opleve gode tider, når de er færdige med deres studier -  det er desværre ikke tilfældet med en stadig voksende gruppe af fattige amerikanere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar